Wat was het doel van de open brief aan Alumexx?

Een open brief is een brief die bedoeld is voor een groot publiek. Deze brieven worden meestal aan een persoon gericht en worden veelal in de media geopenbaard. Door activistische aandeelhouders worden kritische brieven gericht aan het bestuur van een beursgenoteerde onderneming openbaar gemaakt aan het grote publiek en kan men spreken van een open brief.

De reden dat er gekozen is voor de vorm van een open brief is omdat eerdere gesprekken met het bestuur niet hebben geleid tot vooruitgang van de onderneming. Het doel van de brief is om een aantal observaties te plaatsen, met uitleg en concrete adviezen die volgens ons Alumexx en haar aandeelhouders ten goede kunnen komen. De ondertoon is uitermate positief en goedbedoeld. Juist omdat Selwyn Duijvestijn als bestuurder van de beursnotering destijds de due diligence heeft gedaan en mede de keuze voor Alumexx heeft gemaakt als overnamekandidaat, is hij op de hoogte van de potentie van de onderneming en van de beursnotering. Die potentie heeft zich in 2018 nog niet waar weten te maken. De brief is een aanmoediging van de grootaandeelhouder en kapitaalverschaffer die bijna voor één vijfde eigenaar is van het bedrijf Alumexx en meer dan één miljoen geïnvesteerd vermogen van participanten in het bedrijf heeft. MountainShield gaat er vanuit dat er iets mee gedaan wordt.